Friday, September 30, 2011

::wajah baru belog haku vs luahan rasa::

assalamualaikum....hye readers.. (*0*)

hehe..hari ni menggataikan tangan untuk menghias belog dgn wallpaper yang baru...ala, jadi la kan, walau xsehebat uouls punya..

mood untuk menghupdate belog ni terbantut seketika, yela, mcm2 masalah menyebabkan kite terkejung seketika, mencari jawapan untuk setiap persoalan..tapi xjumpe... hurm....mcm2 masalah yang berlaku secara tiba-tiba and xpernah dijangka..kadang-kadang bila dipikir-pikir, aku jadi xkuat nak berhadap prob ni lg, tapi alhamdulillah, DIA berikan aku kengkawan yang sangat baik, n sudi menadahkan telinga untuk dengar prob aku walaupun depa da cemuih. hehe..pinjam bahasa utara sat no.. =p

sekarang ni jugak, ade 1 prob yang sangat memberi impak yang mendalam dlm batu jemala patik yang berada di atas kepala ni... isu POSTING... sangat hangat topik ni skrg, dibincangkan antara lebih 20 000 graduan ISMP= graduan ijazah sarjana muda PENDIDIKAN. pesaing utama adalah mereka yang mengambil GSTT dan jugak KPLI, DPLI.... dalam kes ni, aku p0n geram jugak la..sebab aku pun salah seorang daripada mangsa kes PENINDASAN secara terhormat... adoi, sebelom ni aku kuat ati mengatakan bahawa, pemegang biasiswa KPM ade sedikit kelebihan daripada pinjaman, nampak gayanye, sama je la nasib kite ni... adoi-adoi... mmg parah kepala... tambah2 dok kampung, masyarakat sekeliling tau kite ni da stadypendidikan, deme p0n da manggil kte ni cikgu..ayat pertama yang kelua dr mulut deme::: "ha, ade lagi org ni, mane ngajo nye skrg" (sila baca dengan lorat parit, perak=mcm Mr. Os cakap 2--hehe).... Allahu Akbar...Engkau Maha Mengetahui... smp kehilangan kata-kata nak menjawab..

para pegawai, para menteri yang berkaitan susah ati dengan penempatan GSTT dengan KPLI yang berjumlah 13 000 orang ni... buat ape nak susah ati ka depe, tau la depa nak idop... kami ni, ANAK KANDUNG, tambah-tambah yang dilahirkan oleh IBU KANDUNG SULUH BUDIMAN, selain daripada ibu angkat UPM, UKM, UM, Uitm n UUM. USM jugak yang kena xrisau sangat-sangat.  kami mmg di well trained to be a teacher tapi kami di anaktirikan... if they want to be a teacher, ask them to take Ed degree all over again.. then nak memperkasakan bahasa inggeris, panggil orang dr America, dr Australia.. OMG..xsalah nak panggil depe, tp salah kalu depa ni kne mengajaq anak-anak kampung..sapa paham lorat depe yang pekat 2?? grammar p0n salah.. (pernyataan tersebut telah dinyatakan oleh salah seorang daripada guru senior bahasa inggris yg telah memperbetulkan kesalahn grammar penceramah drpd Amerika, dan penceramah tersebut membalas=is that so?)

2 la perbezaan antara ank jati sesebuah negara yang menjadikan bahasa asing sebagai bahasa kedua dalam kehidupan mereka... maksudnya di sini, orang melayu, makan belacan, tempoyak dan budu, sebenarnya mampu bertutur dan mengaplikasikan penggunaan tatabahasa yang betul dalam bahasa selain daripada bahasa melayu. hal ini kerana, kita belajar, kita ingat dn kita buat, berbanding dengan betol-betol orang dari negra berkenaan yg menggunakan bahasa inggeris sebagai mother tounge mereka..deme xkisah sgt p0n, sebab mmg deme xkisah sangat... aishhhhh

dak-dak GSTT, KPLI n DPLI, kami ni ISMP xla marahkan kalian nak menceburkan diri dalam bidang pendidikan, tapi kami ni tertanya-tanya kenapa anda memasuki bidang pendidikan.adakah kerna minat yang betol-betol mendalam, ataup0n kerana tidak berkerja dalam tempoh 1-2 tahun selepas graduate??? adoi, angpa ni...tp mane2 yg KPLI kerajaan negeri anta 2 xde la nak campur sgt, sbb korg mmg sekolah tmpt korg ngaja 2 da mmg minat kat korg. delima-dilema..kadang-kadang pernah terfikir, untuk meminta kesemua pembesar negara dan juga mantri-mantri untuk menjadi guru disetiap sekolah...maksudnya, anda menggantikan tempat para guru, dalam tempoh 2 minggu..SEMUA GURU, SEMUA SUBJEK..bukan berada di pihak pengurusan dan pentadbiran, tapi untuk mengajar, kne buat aktiviti koku, persediaan mengajar, handle program, handle majlis, handle bebudak bermasalah, baru anda tahu, apa rasanya seksa mendidik anak bangsa..tmbh2 bagi mereka yang tidak dilatih secara khusus untuk handle masalah dlaman sekolah dan juga mereka yang kurang pengetahuan untuk mengajar sesuatu bidang... haru-haru,, agaknya masa 2 baru la anda akan tahu, bagaimana terkilannya hati kami...rata-rata fresh graduate edu ni da berumur 23-24, da buleh menilai da dalam fikirn..guru ni golongan intelek, jika tidak, masakan kalangan pemimpin negara dahulu berasal dari golongan guru, yang menuntut di SITC suatu ketika dahulu.


p/s:: entry ini sangat emo ye, antara marah dan jugak sedih..saya mohon maaf sekiranya terlanjur kata.. pengalaman mematangkan fikiran...cuma keadaan sekarang tidak mengizinkan untuk mengawal emosi.




terfikir sejenak, bila la dapat membalas jasa mereka ni..

No comments:

Post a Comment